Thursday 3 January 2019

PA Esei:Langkah-Langkah Yang Dijalankan oleh Kerajaan dalam pembangunan modal insan

Untuk melahirkan modal insan yang berkualiti tinggi, berkemahiran dan berpengetahuan, kreatif dan inovatif, kerajaan telah mengambil beberapa langkah bagi merealisasikan hasrat tersebut. Huraikan.

Skema: 5+0
KK: Langkah
Pihak: Kerajaan
Tema: Pembangunan modal insan

Langkah-Langkah Yang Dijalankan oleh Kerajaan 
政府执行法)

Isi
Huraian
Memperkasa pendidikan awal (加强早前教育)
                       

  • Kadar kemasukan pelajar ke prasekolah ditingkatkan dengan sasaran 72% menjelang akhir tahun 2011 (接近年尾幼稚园入学率提升至目标的72%)
  • Kelas ditambah sebanyak 1700 buah (课室增加到1700间)
  • Pemantapan kurikulum prasekolah (稳固幼稚园课程)
  • Pelantikan 800 orang guru prasekolah lepasan ijazah (聘请800名幼教毕业生)
Memperluas akses kepada pendidikan berkualiti
扩大获得优质教育的机会
  • Menaiktaraf taraf sekolah, asrama, kemudahan, peralatan (提升学校、宿舍、设备、用具待遇)
  • Memartabatkan profesion perguruan (加强教师专业性)
  • Sekolah cemerlang dalam semua bidang diberi ganjaran (在各方面优秀的学校被给予奖励)
  • Yuran sekolah dimansuhkan (学费被废除)
  • Bantuan persekolahan RM 100 bagi seorang pelajar drp tingkatan 1 hingga tingkatan 5 (助学金RM100给予从中一到中五的一名学生)
Mengarusperdanakan pendidikan teknikal dan latihan vokasional
(课程化技术教育跟职业培训)
  • Kerajaan memberi penekanan kepada pendidikan teknikal dan vokasional seperti yang dilaksanakan di negara maju (政府注重于像先进国执行的技术教育与职业培训)
  • Pendidikan teknik dan vokasional menyediakan prospek kerjaya yang baik (技术与职业教育准备了良好的职业前景)
  • Jabatan Pembangunan Kemahiran mengeluarkan sijil yang diiktiraf bagi kemasukan dalam perkhidmatan awam dan institusi pendidikan tinggi (技能发展部颁发受公共服务和高等教育机构录取认证的证书)
Memantapkan pendidikan sekolah rendah dan menengah
(稳定小学和中学教育)
  • Semua sekolah diberi bantuan (所以学校被给予帮助)
  • Kerajaan sediakan biasiswa kepada guru-guru yang melanjutkan pelajaran (政府准备奖学金给求学的教师们)
  • Memantapkan penguasaan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar (稳固学生们马来文和英文的使用)
  • Kerajaan mengambil penutur jati seramai 375 orang guru dari United Kingdom dan Australia untuk mempertingkatkan pengajaran bahasa Inggeris (政府多达375名来自英国和澳大利亚的母语者来提升英文教学)
  • Kerajaan menubuhkan Sekolah Berprestasi Tinggi untuk membolehkan pelajar mencapai kecemerlangan dalam aspek pendidikan (政府成立优异表现学校来让学生成功于教育方面)
Memperkasa pengajian tinggi (加强高等教育)
  • Peratusan staf akademik berkelulusan PhD ditambah kepada 75% bagi universiti penyelidikan dan 60% bagi universiti tempatan yang lain.(拥有博士学位的员工指数增加至75%对于研究型大学还有60%对于本地其他大学)
  • Para pensyarah berpeluang menikmati kenaikan pangkat IPTA ke peringkat tertinggi Gred Turus 111, 11 dan 1 serta dianugerahkan jawatan Profesor Ulung(讲师有机会享受IPTA升迁去更高的Turus级别 111、11、1 甚至被授予高等教授的职位)
Mempergiat program latihan dan kemahiran (强化培训与技术课程)
  • Kerajaan sediakan dana bagi mempergiat “Program Industrial Skill Enhancement” di Pusat Latihan Kemahiran Negeri (政府准备机能来强化“计划工业技能提升” 于州技能培训中心)
  • Tujuan untuk meningkatkan kemahiran graduan kejuruteraan dan pekerja teknikal selaras dengan keperluan pasaran(有目的于增加工程专业毕业生的技能跟技术工以符合市场要求)
  • Graduan jurusan lain kembangkan kompetensi dan kebolehpasaran  melalui Pembangunan Sukan, keusahawanan dan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (其他专业毕业生扩大能力和市场通过体育、企业家精神、技术与通讯技术发展)


Harap dapat bantu adik-adik form six dalam menulis esei PA :D
Sebarang masalah boleh dikeluarkan di bawah, terima kasih ya :P
*Hanya untuk tujuan pembelajaran
希望这篇作文可以在写作方面给予你们一些帮助。如果对于我的作文有任何的意见或者有其他的问题,欢迎你们在下方留言。谢谢!
*仅供学习用途

11 comments:

  1. 请问这样子的esei notes哪里找?isi huraian用表格区分开来的

    ReplyDelete
    Replies
    1. 平常的PA参考书的答案都是格子划分的哦!而这篇华文翻译的是博主自己翻译的哦~~

      Delete

欢迎留言你的意见与看法!
If got any questions, please leave your comments below