Permainan tradisional
传统游戏
Kepentingan 重要性
A) Warisan budaya generasi muda 年轻一代的文化传承
- Warisan nenek moyang kita yang melambangkan adat, budaya dan identiti sesuatu bangsa
(象征种族文化、习俗与身份的祖传文化遗产)
- Sekiranya permainan tradisional ini tidak dipertahankan sudah tentu generasi muda tidak mengenali budaya warisan mereka
(如果传统游戏没有被捍卫,年轻一代将不会认识他们的文化)
- Generasi muda sudah tentu tidak akan mengenali permainan congkak, sepak raga, wau dan sebagainya
(年轻一代不会了解什么是congkak、sepak raga、wau等等)
B) Lambang identiti sesebuah negara 象征国家的身份
- Permainan tradisional dapat mengukuhkan hubungan masyarakat kita yang berbilang bangsa dan sentiasa sibuk mengejar kekayaan duniawi
(传统游戏可以巩固我们不停追逐世俗财富与多元种族的社会关系
- Dengan adanya permainan tradisional itu, pelbagai kaum dalam masyarakat kita dapat bermain bersama secara beramai-ramai.
(有了传统游戏,我们各大社会各族可以一起玩传统游戏)
- Peminat itu tidak mengira bangsa dan budaya tetapi bersama-sama memperlihatkan permaian tradisional yang beraneka corak
(欣赏者不分种族与文化,但能一起欣赏不同样貌的传统游戏
- Mereka juga berkongsi idea dan pendapat tentang permaian tradisional mereka
(他们可以分享关于他们传统游戏的想法和看法)
- Tidak hairanlah akan tercetusnya suasana yang muhibah dan harmoni dalam masyarakat
(毋庸置疑,这必定会塑造良好和谐的社会)
C) Menjadi pemangkin kepada sektor pelancongan 成为旅游业的催化剂
- Pada kebiasaannya, pelancong luar yang datang ke negara kita ingin melihat keunikan budaya warisan yang terdapat di Malaysia
(基本上,我们访马的外国游客都是想要看到在马来西亚特别的文化遗产)
- Sebagai contoh, permainan wau ataupun layang-layang yang kini telah mendapat tempat di persada antarabangsa
(例如:现在Wau 或者 风筝在国际已有地位)
- Permainan tradisional ini dapat menarik pelancong asing dan berlakunya aliran masuk mata wang asing ke dalam negara.
(传统游戏可以吸引外国游客与造成外资流入我国)
Sebab Dipinggirkan 被边缘化的原因
A) Perkembangan permainan elektronik 电子游戏产品的发展
- Pengaruh besar yang dibawa oleh pelbagai permainan elektronik yang moden dan sofistikated
(现代与崭新的电子游戏产品带来了很大的影响)
- Permainan komputer, permainan video, mesin kawalan jauh, permainan robot, dan seumpamanya
(电脑、电子游戏、遥控机、机器人游戏等等)
- Permainan elektronik yang lebih menarik berbanding permainan tradisional telah mengehadkan perkembangan permainan tradisional
(电子游戏产品比传统游戏吸引人限制了传统游戏的发展)
B) Kepelbagaian sukan dan permainan moden 各种运动跟现代游戏
- Sukan yang berbagai-bagai seperti bola sepak, bola keranjang, sepak takraw dan sebagainya telah menjadi aktiviti rekreasi harian generasi muda
(各种运动像是足球、篮球、藤球等等已经成为年轻一代的日常休闲运动)
- Permainan moden seperti aplikasi permainan di internet lebih menarik berbanding permaian tradisional
(现代游戏例如在网路上的游戏应用比传统游戏还吸引人)
- Hal ini telah mengurangkan generasi muda bermain permainan tradisiona
(这造成年轻一代不玩传统游戏)
C) Kurang galakkan ibu bapa 缺乏父母的推动
- Ibu bapa memainkan peranan yang signifikan dalam usaha untuk memperkenalkan permainan tradisional kepada generasi muda khususnya anak-anak
(父母在推广传统游戏给年轻一代尤其是他们的孩子扮演着重要的角色)
- Ibu bapa kini jarang menggalakkan anak-anak mereka yang sedang meningkat dewasa untuk bermain permainan tradisiona
(现今的父母很少鼓励他们正在长大的孩子们玩传统游戏)
- Mereka juga jarang membawa anak-anak ke tempat rekreasi untuk bermain dengan permainan tradisional.
(他们也鲜少带孩子去娱乐场所玩传统游戏)
- Anak-anak tidak mempunyai peluang untuk mengenali permainan tradisional dan cara- cara bermain mereka
(孩子没有机会认识传统游戏跟玩法)
D) Penekaan permainan tradisional dalam kokurikulum tidak konsisten 传统游戏注重在课外活动不一致
- Penekaan permainan tradisional dalam kokurikulum yang tidak konsisten akan menyebabkan generasi muda tidak sedar dengan kepentingan permainan tradisional
(注重传统游戏在课外活动的不一致将导致年轻一代不醒觉传统游戏的重要性)
- Pihak sekolah tidak menganjurkan kelab permainan tradisional untuk memperkenalkan permainan tradisional kepada murid-murid
(校方不举办传统游戏学会来介绍传统游戏给学生)
- Pihak sekolah tidak menekankan permainan tradisional sebagai kokurikulum yang wajib
(校方不注重传统游戏作为必要课外活动)
- Murid-murid tidak mengenali permainan tradisional dan menganggap permainan tradisional tidak penting untuk mereka
(学生不认识传统游戏跟认为传统游戏对他们不重要)
Usaha Menbangunkan 方法
A) Membudayakan permainan tradisional 培养传统游戏
- Pihak Kementerian Kesenian, Kebudayaan, dan Warisan boleh mengadakan pesta permainan tradisional di peringkat negeri atau kebangsaan serta memberi sijil penghargaan kepada sesiapa yang menyertainya
(艺术,文化和遗产部长可以举办传统游戏文化会在州或国家甚至给予感谢状给参与者)
- Hal ini dapat menarik perhatian para pelajar sekolah untuk menyertai pesta tersebut kerana dengan ganjaran sijil penghargaan yang sedikit sebanyak dapat membantu mereka dalam melanjutkan pelajaran
(这可以吸引各校学生参与该文化会,因为那个感谢状可以稍微帮助他们用来升学用途)
- Langkah ini berupaya untuk mencungkil bakat-bakat baru dan pada masa yang sama menggalakkan remaja meminati permainan ini.
(这方法可以发掘新人才与此同时鼓励青少年喜欢这个游戏)
- Dengan memperluas permainan tradisional hingga ke peringkat angtarabangsa seperti permainan wau dan permainan sepak raga juga membantu dalam mengekalkan kewujudan permainan tradisional
( 推广传统游戏到国际如Wau跟Sepak Ragu 可以帮助稳固传统游戏的存在)
B) Menginstitusikan permainan tradisional 机构化传统游戏
- Pihak kerajaan boleh memajukan permainan tradisional dengan turut menyediakan jurulatih yang terlatih dan mahir di setiap institusi yang ditubuhkan
(政府可以通过准备干练跟受过训练的教练来发展传统游戏)
- Dengan adanya institusi, telah memastikan masyarakat menerima latihan yang betul tentang sesuatu permainan tradisional itu dan berupaya mengajarkan pengetahuan mereka itu kepada anak-anak mereka pula
(有了这个机构,可以确保社会受到关于传统游戏的正确训练跟他们过后有能力教他们那些知识)
- Langkah ini memastikan berlakunya kesinambungan dalam memainkan permainan tradisional yang semakin dilupakan kerana tiadanya tunjuk ajar yang tepat tentang permainan tersebut
(这个举动可以确保玩因没有正确指导而逐渐被遗忘的传统游戏的连续性)
C) Silibus penting dalam pendidikan kokurikulum 重要的课外活动课程
- Pihak kerajaan perlu menjadikan permainan tradisional sebagai silibus penting dalam pendidikan kokurikulum
(政府可以把传统游戏设为重要的课外活动课程)
- Tindakan ini memastikan pelajar kita terdedah dengan jenis-jenis permainan tradisiona sejak muda lagi dan memahami kepentingan mengekalkan permainan ini.
(这个举动确保学生自小接触各类型的传统游戏以及了解保留这些传统游戏的重要性)
- Kesedaran yang dipupuk sejak awal in mampu memberi impak yang mendalam dalam jiwa seseorang pelajar sehinggalah mereka memasuki alam dewasa.
(这个自小堆积的醒觉能给予深入的影响在一个学生的心灵直到他们长大成人)
希望这篇作文可以在写作方面给予你们一些帮助。如果对于我的作文有任何的意见或者有其他的问题,欢迎你们在下方留言。谢谢!
*仅供学习用途
Permainan tradisional
传统游戏
Kepentingan 重要性
A) Warisan budaya generasi muda 年轻一代的文化传承
- Warisan nenek moyang kita yang melambangkan adat, budaya dan identiti sesuatu bangsa
(象征种族文化、习俗与身份的祖传文化遗产)
- Sekiranya permainan tradisional ini tidak dipertahankan sudah tentu generasi muda tidak mengenali budaya warisan mereka
(如果传统游戏没有被捍卫,年轻一代将不会认识他们的文化)
- Generasi muda sudah tentu tidak akan mengenali permainan congkak, sepak raga, wau dan sebagainya
(年轻一代不会了解什么是congkak、sepak raga、wau等等)
B) Lambang identiti sesebuah negara 象征国家的身份
- Permainan tradisional dapat mengukuhkan hubungan masyarakat kita yang berbilang bangsa dan sentiasa sibuk mengejar kekayaan duniawi
(传统游戏可以巩固我们不停追逐世俗财富与多元种族的社会关系
- Dengan adanya permainan tradisional itu, pelbagai kaum dalam masyarakat kita dapat bermain bersama secara beramai-ramai.
(有了传统游戏,我们各大社会各族可以一起玩传统游戏)
- Peminat itu tidak mengira bangsa dan budaya tetapi bersama-sama memperlihatkan permaian tradisional yang beraneka corak
(欣赏者不分种族与文化,但能一起欣赏不同样貌的传统游戏
- Mereka juga berkongsi idea dan pendapat tentang permaian tradisional mereka
(他们可以分享关于他们传统游戏的想法和看法)
- Tidak hairanlah akan tercetusnya suasana yang muhibah dan harmoni dalam masyarakat
(毋庸置疑,这必定会塑造良好和谐的社会)
C) Menjadi pemangkin kepada sektor pelancongan 成为旅游业的催化剂
- Pada kebiasaannya, pelancong luar yang datang ke negara kita ingin melihat keunikan budaya warisan yang terdapat di Malaysia
(基本上,我们访马的外国游客都是想要看到在马来西亚特别的文化遗产)
- Sebagai contoh, permainan wau ataupun layang-layang yang kini telah mendapat tempat di persada antarabangsa
(例如:现在Wau 或者 风筝在国际已有地位)
- Permainan tradisional ini dapat menarik pelancong asing dan berlakunya aliran masuk mata wang asing ke dalam negara.
(传统游戏可以吸引外国游客与造成外资流入我国)
Sebab Dipinggirkan 被边缘化的原因
A) Perkembangan permainan elektronik 电子游戏产品的发展
- Pengaruh besar yang dibawa oleh pelbagai permainan elektronik yang moden dan sofistikated
(现代与崭新的电子游戏产品带来了很大的影响)
- Permainan komputer, permainan video, mesin kawalan jauh, permainan robot, dan seumpamanya
(电脑、电子游戏、遥控机、机器人游戏等等)
- Permainan elektronik yang lebih menarik berbanding permainan tradisional telah mengehadkan perkembangan permainan tradisional
(电子游戏产品比传统游戏吸引人限制了传统游戏的发展)
B) Kepelbagaian sukan dan permainan moden 各种运动跟现代游戏
- Sukan yang berbagai-bagai seperti bola sepak, bola keranjang, sepak takraw dan sebagainya telah menjadi aktiviti rekreasi harian generasi muda
(各种运动像是足球、篮球、藤球等等已经成为年轻一代的日常休闲运动)
- Permainan moden seperti aplikasi permainan di internet lebih menarik berbanding permaian tradisional
(现代游戏例如在网路上的游戏应用比传统游戏还吸引人)
- Hal ini telah mengurangkan generasi muda bermain permainan tradisiona
(这造成年轻一代不玩传统游戏)
C) Kurang galakkan ibu bapa 缺乏父母的推动
- Ibu bapa memainkan peranan yang signifikan dalam usaha untuk memperkenalkan permainan tradisional kepada generasi muda khususnya anak-anak
(父母在推广传统游戏给年轻一代尤其是他们的孩子扮演着重要的角色)
- Ibu bapa kini jarang menggalakkan anak-anak mereka yang sedang meningkat dewasa untuk bermain permainan tradisiona
(现今的父母很少鼓励他们正在长大的孩子们玩传统游戏)
- Mereka juga jarang membawa anak-anak ke tempat rekreasi untuk bermain dengan permainan tradisional.
(他们也鲜少带孩子去娱乐场所玩传统游戏)
- Anak-anak tidak mempunyai peluang untuk mengenali permainan tradisional dan cara- cara bermain mereka
(孩子没有机会认识传统游戏跟玩法)
D) Penekaan permainan tradisional dalam kokurikulum tidak konsisten 传统游戏注重在课外活动不一致
- Penekaan permainan tradisional dalam kokurikulum yang tidak konsisten akan menyebabkan generasi muda tidak sedar dengan kepentingan permainan tradisional
(注重传统游戏在课外活动的不一致将导致年轻一代不醒觉传统游戏的重要性)
- Pihak sekolah tidak menganjurkan kelab permainan tradisional untuk memperkenalkan permainan tradisional kepada murid-murid
(校方不举办传统游戏学会来介绍传统游戏给学生)
- Pihak sekolah tidak menekankan permainan tradisional sebagai kokurikulum yang wajib
(校方不注重传统游戏作为必要课外活动)
- Murid-murid tidak mengenali permainan tradisional dan menganggap permainan tradisional tidak penting untuk mereka
(学生不认识传统游戏跟认为传统游戏对他们不重要)
Usaha Menbangunkan 方法
A) Membudayakan permainan tradisional 培养传统游戏
- Pihak Kementerian Kesenian, Kebudayaan, dan Warisan boleh mengadakan pesta permainan tradisional di peringkat negeri atau kebangsaan serta memberi sijil penghargaan kepada sesiapa yang menyertainya
(艺术,文化和遗产部长可以举办传统游戏文化会在州或国家甚至给予感谢状给参与者)
- Hal ini dapat menarik perhatian para pelajar sekolah untuk menyertai pesta tersebut kerana dengan ganjaran sijil penghargaan yang sedikit sebanyak dapat membantu mereka dalam melanjutkan pelajaran
(这可以吸引各校学生参与该文化会,因为那个感谢状可以稍微帮助他们用来升学用途)
- Langkah ini berupaya untuk mencungkil bakat-bakat baru dan pada masa yang sama menggalakkan remaja meminati permainan ini.
(这方法可以发掘新人才与此同时鼓励青少年喜欢这个游戏)
- Dengan memperluas permainan tradisional hingga ke peringkat angtarabangsa seperti permainan wau dan permainan sepak raga juga membantu dalam mengekalkan kewujudan permainan tradisional
( 推广传统游戏到国际如Wau跟Sepak Ragu 可以帮助稳固传统游戏的存在)
B) Menginstitusikan permainan tradisional 机构化传统游戏
- Pihak kerajaan boleh memajukan permainan tradisional dengan turut menyediakan jurulatih yang terlatih dan mahir di setiap institusi yang ditubuhkan
(政府可以通过准备干练跟受过训练的教练来发展传统游戏)
- Dengan adanya institusi, telah memastikan masyarakat menerima latihan yang betul tentang sesuatu permainan tradisional itu dan berupaya mengajarkan pengetahuan mereka itu kepada anak-anak mereka pula
(有了这个机构,可以确保社会受到关于传统游戏的正确训练跟他们过后有能力教他们那些知识)
- Langkah ini memastikan berlakunya kesinambungan dalam memainkan permainan tradisional yang semakin dilupakan kerana tiadanya tunjuk ajar yang tepat tentang permainan tersebut
(这个举动可以确保玩因没有正确指导而逐渐被遗忘的传统游戏的连续性)
C) Silibus penting dalam pendidikan kokurikulum 重要的课外活动课程
- Pihak kerajaan perlu menjadikan permainan tradisional sebagai silibus penting dalam pendidikan kokurikulum
(政府可以把传统游戏设为重要的课外活动课程)
- Tindakan ini memastikan pelajar kita terdedah dengan jenis-jenis permainan tradisiona sejak muda lagi dan memahami kepentingan mengekalkan permainan ini.
(这个举动确保学生自小接触各类型的传统游戏以及了解保留这些传统游戏的重要性)
- Kesedaran yang dipupuk sejak awal in mampu memberi impak yang mendalam dalam jiwa seseorang pelajar sehinggalah mereka memasuki alam dewasa.
(这个自小堆积的醒觉能给予深入的影响在一个学生的心灵直到他们长大成人)
希望这篇作文可以在写作方面给予你们一些帮助。如果对于我的作文有任何的意见或者有其他的问题,欢迎你们在下方留言。谢谢!
*仅供学习用途
So useful
ReplyDelete